Jom Kontrol Kolestrol

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Tapi kalau dah paras kolestrol ni tidak dikawal akan mencetuskan pelbagai fenomena. Kolestrol jahat yang berlebihan dalam badan akan menyebabkan:
1. Serangan jantung
2. Strok
Tak nak jadi macam ni
So kalau tak nak jadi macam ni, hybrid the silence killer inside of you. Kawallah pemakanan yang kita makan seharian. Insyaallah, kita berusaha dan berdoa jauhkan diri dari segala punca penyakit. Semoga kita sihat dan segar untuk menghadapi saat2 manis bila dah berusia nanti especially dengan insan yang tersayang.

Ni antara makanan yang perlu ditingkatkan:
1. Makanan bijirin penuh dan tinggi serat
Serat larut boleh ditemui dalam pisang, kacang buncis, barli, epal, prun dan pear.
Oat mengandung beta-glukan, yang membantu menyingkirkan kolesterol jahat.


2. Ikan dan asid lemak poli-tidak tepu omega-3
Antara jenis ikan yang tinggi kandungan asid lemak tidak tepu ini adalah ikan laut dalam iaitu tuna, salmon, cencaru, sardin dan kembung

Sebaik-baiknya ikan ini disediakan dengan cara masakan yang dibakar, dipanggang, ditumis, dimasak sup atau dikukus.

3. Kekacang badam, walnut, pistachio dan soya
Kajian menunjukkan pengambilan kacang jenis pistachio pada kadar 40 hingga 50 gram sudah cukup untuk memberikan kebaikan kepada jantung. Tetapi awas kerana pengambilan secara berlebihan boleh mengakibatkan kegemukan sekali gus meningkatkan risiko serangan jantung

Makan atau minum soya sebanyak 20 hingga 30 gram setiap hari mampu mengurangi paras kolesterol.

4. Buah-buahan kaya antioksidan mengandungi vitamin A, C dan E
Buah-buahan sitrus masam seperti mangga, belimbing, oren, strawberi dan kiwi mengandungi vitamin C yang tinggi serta berupaya mencegah pelekatan kolesterol dalam salur darah. Sayuran dan buah berwarna terang seperti brokoli, tomato, lada benggala, labu kuning, ubi, buah zaitun, avokado, betik, aprikot dan sayuran berdaun mempunyai kandungan antioksidan seperti beta karotina, vitamin A dan E.

Ini..Oh Yes..and Yes!
Ini everyday Yes..and Yes!

Ni makanan yang perlu dielakkan dan kurangkan:

1. kek, biskut, snek pastri, sosej, nuget, burger, donut. pilih makanan komersial terproses berlabel tiada lemak trans


2. makan organ dalaman haiwan (hati, limfa, jantung, pedal dan otak), makanan laut (ketam, sotong, udang dan segala jenis kerang) dan jenis daging merah.

3. pengambilan telur  hanya mengambil dua biji kuning telur saja dalam seminggu. Sebaiknya, pilih telur ayam jenis rendah kolesterol.

4. Gantikan juga santan dalam masakan kepada jenis susu rendah lemak atau skim. 


5. Makanan bergoreng, berminyak dan bersantan perlu dihadkan pengambilannya dalam seminggu. Jadikan tabiat membuang lemak dan kulit pada daging ayam sebelum memasak. 


6. Seeloknya, gunakan sedikit minyak ketika memasak dan pelbagaikan jenis masakan rebus, panggang, kukus, rebus serta menggunakan ketuhar gelombang mikro selain menggoreng.
Nampak sedap kan...tapi NO, NO, NO!
Ini pun...NO, NO, NO!
Of course kita sayangkan keluarga, isteri, anak2dan kawan2 kan. So kurang2kanlah makanan berkolestrol tinggi. Sama2 la kita jaga pemakanan kita start dari sekarang. *Note to myself and husband.


Inspirasi: 
Selepas buat pemeriksaan darah oleh Dr. Rizal, dan mendapati tahap kolestrol adalah pada paras yang tinggi..huhu.
  
Rujukan:  
http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/kesan-kolesterol-badan/
http://pbasmkps.blogspot.com/2012/04/pemakanan-untuk-menurunkan-paras.html

XOXO,
Ema 

Comments

Popular Posts