Honey

Tahu tak selain daripada sedap..madu ni sangat berkhasiat dan baik untuk kesihatan. Semalam singgah kat booth yang jual madu2 ni. Ada banyak jenis madu tapi tak ingat pulak khasiat kesemuanya..Since kami berminat dengan Madu Tualang...Iaitu Madu yang dihasilkan oleh lebah hutan.. So macam2 yang lebah ni makan hasil hutan menambahkan lagi khasiat dan keesotikan rasa madu tersebut berbanding madu yang dipelihara atau diternak.

Antara khasiat madu tualang ni, dapat buang angin dalam badan, dapat menyembuhkan selsema atau demam, menguatkan antibodi badan...dan etc. Antara lainnya yang menarik, madu juga dapat meningkatkan produksi susu badan..I like...
Madu Tualang

Tips berguna untuk mengamalkan madu:

a. Gantikan gula dengan madu di dalam minuman. Contohnya dalam teh, atau air suam campur lemon..so refreshing. Tapi ingat, campuran madu perlu dibuat dengan air suam. Kalau letak dalam air panas akan mengurangkan khasiatnya.

b. Boleh gunakan madu sebagai jem, untuk disapu atas roti. so yummy!

c. Kalau minat telur separuh masak, boleh campurkan sekali di dalam telur tersebut. Tambah pulak dengan kicap.Wallawey!

d. Gunakan sudu plastik semasa menceduk atau mengacau madu. Kalau guna sudu logam akan mengurangkan khasiat madu tersebut.

e. Simpan madu dalam room temperature. Tak perlu masuk dalam peti sejuk, kerana ini akan turut mengurangkan khasiat madu. Tak perlu risau semut, trust me semut tak suka madu.

XOXO,
Mama Sofea.

Comments

Popular Posts