Pages, Contacts, Travel

Monday, May 18, 2009

Hantaran Pertunangan/Perkahwinan





Konsep hantaran ni adalah sebagai hadiah atau tanda dari pihak pengantin lelaki atau perempuan semasa proses peminangan dan pernikahan. yang paling penting dalam adat melayu adalah sirih junjung, sebagai pembuka bicara dalam adat resam menyunting si dara.

Wokeh, mungkin sebelum-sebelum ni tak penah amik hal pun pasal-pasal hantaran...tup-tup nak bertunang...dan seterusnya memasuki alam perkahwinan (wah manisnya..). Pasti kita mula gelabah kan nak buat macam2 persiapan.

cerita pasal hantaran ni, ada macam2 bilangan dan adat. ada yang kata perempuan mesti angka ganjil, manakala hantaran lelaki bilangannya genap. namun yang pastinya kalau di Kedah, hantaran pihak perempuan mestilah melebihi bilangan hantaran pengantin lelaki.

okeh, dah tulis macam2 ni..kat sini ada a few contoh, bagi yang berminat nak dapatkan perkhidmatan membuat hantaran boleh la emel ke blog ni ataupun ke Miss Beyonce: beyonce_1666@yahoo.com untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Scan sini je!

QRCode